وب سایت حسین جم

مشاور توسعه کسب و کار

چطور بدون داشتن فروشگاه اینترنتی، محصولات خود را آنلاین بفروشیم ؟

By حسین جم | خرداد ۳۱, ۱۳۹۶ | 1 Comment

فروش اینترنتی-حسین جم

همه ما خوب میدانیم که در عصر کنونی تنها کسب و کار به روش سنتی نمیتواند فروش خوبی را رقم بزند. امروزه مردم دنیا اکثر نیازهای خود را به صورت آنلاین و از پشت رایانه و گوشی خود تامین میکنند. تا چند سال پیش عجیب نبود که برای خرید یک حافظه فلش مموری به مراکز خریدی نظیر پایتخت مراجعه کنیم اما امروزه این نوع خرید برای مشتری هیچ توجیهی ندارد چرا که علاوه بر هزینه مسیر و اتلاف وقت احتمال گران تر خریدن کالای مورد نظر نیز بسیار بالا است. خریدهای آنلاین تنها به لوازم الکترونیکی محدود نشده و کاربران حتی لباس و غذای خود را نیز آنلاین خریداری میکنند.

بازار-اینترنتی-حسین جم

حال تصور کنید در این دوران قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی را داشته و یا از قبل صاحب مغازه ای هستید. آیا راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار درستی است؟ اگر پاسخ این سوال بله است چه مراحلی پیش روی تامین کننده برای تاسیس یک فروشگاه اینترنتی خوب وجود دارد؟ و اگر پاسخ به این سوال خیر است چه جایگزینی برای رونق بخشیدن به فروش وجود دارد؟

 

راه اندازی فروشگاه آنلاین

بازار-اینترنتی-حسین جم

ابتدا به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین میپردازیم. نخست باید ببینید در صنف شما آیا فروشگاه آنلاین سودمندخواهد بود یا خیر؟ برای مثال شما اگر لبنیاتی دارید بعید از فروشگاه اینترنتی به کار شما بیاید. (برای اینکه کسب و کاری را پیدا کنم که فروشگاه اینترنتی به کارش نیاد نزدیک به ۵ دقیقه فکر کردم). اگر فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار شما مفید است، یعنی احتمال اینکه مشتریان شما و محصولات شما را در فضای وب جستجو کنند (نظیر گوگل) بسیار زیاد است. برای مطمئن شدن از این موضوع نیز کافی است جنسی که عرضه میکنید را یکبار در گوگل جستجو کرده و نتایج را بررسی کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که تاسیس فروشگاه اینترنتی برای شما سودمند است، این فرآیند هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت.

 

طراحی وب‌سایت

بازار-اینترنتی-حسین جم

نخست طراحی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی است که خود بسته به نیازهای شما و گرافیک قیمت های مختلفی دارد که به هیچ عنوان ارزان نیست. پس از طراحی سایت، زمان ساخت و قرار دادن کالاها بر روی سایت رسیده است. قیمت گذاری و عکسبردرای از محصولات نیز گوشه ای از کارهایی است که باید انجام دهید.

حال تصور میکنیم سایت شما طراحی شده و آماده بهره‌برداری است. تصور میکنید چه تعداد مشتری به فروشگاه شما مراجعه کرده و کالایی را خریداری میکنند؟ بسته به کالایی که دارید در بهترین حالت روزی تعداد انگشت شماری از آن کالا را خواهید فروخت که با توجه به هزینه های راه اندازی وب‌سایت هیچ توجیهی نخواهد داشت.

 

بازاریابی آنلاین

بازار-اینترنتی-حسین جم

در این مرحله پای مولفۀ بسیار مهمی به نام بازاریابی دیجیتال به کار شما باز میشود. بازاریابی که تمامی کاربران فضای آنلاین را هدف قرار داده است. برای مثال اگر کسی نام کالای مورد نظر شما را جستجو کرد، فروشگاه شما به عنوان نتیجه نخست فروشنده آن کالا به نمایش درآید. این بخش مهمی از بازاریابی در فضای آنلاین است که به آن SEO و SEM میگویند که تب آن هم اکنون بسیار بالا گرفته و قرار گرفتن در صفحه اول جستجوی گوگل کار چندان آسان و ارزانی نیست. ارسال ایمیل، پیامک، مدیریت شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا ساخت کانال در شبکه های پیام رسان نظیر تلگرام از دیگر راه های تبلیغات در فضای آنلاین است که اکثر آن ها زمان بر بوده و به تخصص مربوط به خود نیاز دارد.

 

ارسال کالا

بازار-اینترنتی-حسین جم

حال تصور میکنیم شما توانسته اید فروشگاه اینترنتی خود را تاسیس و تعداد زیادی مشتری را به سمت آن هدایت کنید. با فرض اینکه در فرآیند خرید و پرداخت پول مشکلی پیش نیاید سفارشی برای شما ثبت میشود. حال فرآیند مهمی به نام ارسال کالا به مشتری آغاز میشود. چطور میخواهید کالای خریداری شده را به دست مشتری برسانید؟ اگر این مشتری از شهرها دوری از شما باشد چه رویکردی دارید؟ آیا اگر تعداد سفارش‌ها بیشتر شود توانایی مدیریت آن ها را دارید؟

 

جمع بندی

فرآیند تاسیس فروشگاه اینترنتی امروزه بسیار راحت شده و در صورت استفاده از چارچوب های آماده شاید بتوان در کمتر از چند روز یک فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کرد. اما آیا میتوان مشتریان را به سمت این فروشگاه هدایت کرد؟ آیا میتوان فروش خوبی را رقم زد ؟ آیا این فروش خوب توجیه اقتصادی داشته و برای کسب و کار شما ارزش دارد؟

 

چطور بدون تاسیس فروشگاه آنلاین کسب و کار خود را با بازار اینترنتی رونق ببخشیم؟

بازار-اینترنتی-حسین جم

خب در بالا خواندیم که تاسیس فروشگاه اینترنتی از صفر تا صد کار چندان مقولی نبوده و برای اکثر کسب و کارها رویکرد منطقی نیست. پس چه راه جایگزینی وجود دارد ؟ همانطور که میدانید بزرگترین فروشگاه آنللاین دنیا آمازون است که هم اکنون به حدود ۵۰ کشور دینا سرویس عرضه میکند. جالب است بدانید فروش آمازون در سال ۲۰۱۶ به رقم سرسام آور و باورنکردنی ۱۳۶ میلیارد دلار رسید. اما روش کار آمازون چیست؟ فروشگاه آمازون خود هیچ کالایی را تولید نمیکند. آمازون واسطه ای بین تامین کننده و مشتری است.

وب سایت آمازون-حسین جم

این سبک کسب و کار را بازار اینترنتی یا (Marketplace) می نامند. سبکی که نخستین بار بازار اینترنتی بامیلو آن را وارد ایران کرد. تا قبل از آن تمامی فروشگاه های اینترنتی کالاهای خود را به فروش میرساندند و یا کالاهای موجود در بازار را خریداری کرده و آن ها را باقیمت دلخواه خود عرضه میکرند. از اصلی ترین مزایای این روش کسب و کار میتوان به کاهش قیمت تمام شده محصول و از بین رفتن دلال‌های سودجود اشاره کرد.

با پیدایش بازارهای اینترنتی (Marketplace) دیگر ساخت یک وب‌سایت فروش اینترنتی برای عرضه تنها یک نوع کالا بی معنی شد. تامین کننده‌ها متوانند در زمانی کمتر از ۵ دقیقه در بامیلو ثبت نام و عرضه محصولات خود در فضای آنلاین را آغاز کنند. در بامیلو میتوانید خود توضیحات محصول خود را وارد کرده و برای فروش بهتر آن را تبلیغ کنید. بامیلو دارای کانال‌های بازاریابی آنلاین بسیار قدرتمندی است. تعداد اعضای تلگرام بیش از ۲۶۰ هزار نفر و یا مشترکین خبرنامه بسیار بالا باعث میشود تا کالای شما در مدت زمان کوتاهی مورد بازدید تعداد زیادی مشتری قرار گرفته و در نهایت به فروش برسد.

وب سایت موفق فروش-حسین جم

با عضویت در فروشگاه اینترنتی بامیلو شما صاحب یک پنل اختصاصی خواهید شد که در آن می‌توانید محصولات خود را مدیریت کنید. نحوه قرار دادن تصاویر، توضیحات محصول قیمت گذاری و تخفیف‌ها همه و همه تحت کنترل خود تامین کننده هستند. بامیلو در این میان وظیفه ارسال کالا، تبلیغ محصولات شما و ارائه بهترین خدمات به شما و مشتری را به عهده میگیرد. موضوعی که این نوع کسب و کار را موفق میکنید همکاری پویا و رضایت همه جانبه (تامین کننده، مشتری و بامیلو) خواهد بود.

 

ثبت نام به عنوان فروشنده در سایت بامیلو

حسین جم

من حسین جم هستم، مشاور و مدیر بازاریابی، برندینگ و توسعه کسب و کار. از سال 88 در حوزه ی بازاریابی و فروش شروع به مطالعه و فعالیت کرده ام و تا به امروز افتخار همکاری با بسیاری از برند ها و شرکت های مطرح ایران رو داشته ام. فعالیت به عنوان یک مشاور و مدیر توسعه کسب و کار بالاخص در حوزه هایی چون تکنولوژی، IT و ICT، صنعت ساختمان و صنعت نساجی، فرصتی رو به وجود آورد تا بتونم با برترین های این حوزه همکاری داشته باشم، تجربه ای مفید در این عرصه کسب کنم و خدمتی کرده باشم به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور.

1 Comments

۳۰ آذر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن

اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی
بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *